RG Motor AB
Yamaha Center Helsingborg
Välavägen 29, 254 64 Helsingborg
Orgnr. 556402-5087

Villkorsdatum 2014-01-01

Öppettider
Mån-fre 09-18

Lörd 10-14

Telefonnr 042-15 55 55
webshop.hbg@yamahacenter.com
http://helsingborg.yamahacenter.com

 

 
 
 
KÖPVILLKOR & INFORMATION
Köpeavtal mellan Yamaha Center RG Motor Helsingborg, även kallad [YC365] och dig som orderplacerare, även kallad [kund], samt eventuell förmyndare.


Allmänt
Vi värnar om våra kunder och gör allt vi kan för att du som kund ska känna dig nöjd. Har du frågor, funderingar eller tips och synpunkter på hur vi kan förbättra vår webshop, tveka inte att höra av dig till oss. Vi svarar så fort och utförligt vi kan, och är tacksamma för alla synpunkter och tips vi får in som kan hjälpa oss bli bättre.
Behöver du en produkt som inte finns i vår webshop? Kontakta oss för tillgänglighetsinformation, vi har inte allt - men vi kan få tag på mycket!


Reservation
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt utgångna artiklar och lagerhållningsfel.
Vi reserverar oss för prisjusteringar, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller slutförsäljas, samt oväntade långa leveranstider. Vi reserverar oss för att de färger som återges på din skärm inte helt stämmer överens med verkligheten. Färgåtergivningen kan bero på din individuella skärminställning.


Beställning
För att få handla på YC365 krävs att du som kund är fyllda 18 år vid köptillfället. Dispens ges om förmyndare givit sitt godkännande (detta kontrolleras av vår personal). Om avtal ingåtts med omyndig, utan förmyndarens samtycke, anses detta som ogiltigt och vardera part återger vad denne erhållit (köpet hävs). Vid beställning över Internet träder följande avtal i kraft efter att kundens betalning registrerats och godkänts.


Om kunden handlar med annan persons personuppgifter utan dennes medgivande och detta innebär ekonomisk eller annan skada för YC365 kommer detta att polisanmälas.


Priser och betalning
Vi erbjuder olika betalningsalternativ via Klarna. Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms (f.n. 25%). Fraktkostnad och eventuell administrativ avgift kan tillkomma, se ytterligare information nedan. Vi reserverar oss för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, som kan uppstå i butiken. Skillnader mellan priser i webshop och priser i vår fysiska butik kan förekomma.


Klarna faktura (29kr)
I en fysisk butik kan du alltid känna och klämma på varan innan du betalar. Det tycker vi är bra. Då är du nämligen alltid säker på att du betalar för det du faktiskt vill ha. Klarna faktura fungerar precis på detta sätt - varan först och betalning sen. Dessutom behöver du inte tillgång till någon bankdosa, det räcker med ditt personnummer för att handla. Se fullständiga villkor här, mer om tjänsten hittar du på: www.klarna.se


Vid betalning med faktura måste personnummer anges i rutan ”dina uppgifter”, och överstiger totalsumman 6000kr måste även beställarens årsinkomst uppges.

Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag (för närvarande 50kr) samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 29kr inklusive moms.


Klarna delbetalning
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Du kan handla för mellan 1000-50.000kr och du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp, Klara sammanställer dem på en kontofaktura varje månad. Givetsvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarstående skulden.


När du väljer att dela upp betalningen av ditt köp och bekräftar din order skickas en ansökan om delbetalning till Klarna. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan behandla din order omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett annat betalsätt.

Grundkraven för att beviljas delbetalning:
- Du måste ha fyllt 18 år
- Du måste ha en fast årlig inkomst på minst 120 000kr
- Du måste vara svensk medborgare
- Vid delbetalning måste personnummer anges i kassan. Leverans sker endast till den adress där beställaren är folkbokförd.

Effektiv ränta vid köp om 10 000kr med 0% ränta i 12 månader är 12,31%. Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket innebär att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna på 08-586 126 00 vardagar mellan 08-30.20.00 och helger 10-17. Du kan också skicka e-post till info@klarna.com.
 

Betalningspåminnelse
Betalningspåminnelse skickas enligt SFS 2013:56 med påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag (för närvarande 50kr) samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta.



Återbetalning
Eventuell återbetalning sker till bankkonto eller kontant i vår butik. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.


Ångerrätt
När du handlar från vår webbshop gäller ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. Som kund hos oss kan du alltid ångra ditt köp inom 14 dagar efter det du kvitterat ut din vara. Oavsett om du ångrar ditt köp eller vill åberopa öppet köp eller bytesrätten ska produkten vara i säljbart skick med oskadad förpackning. Ångerrätt, bytesrätt och öppet köp gäller ej för en vara som är specialbeställd (beställningsvara) eller specialtillverkad för dig som kund.
Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summan.

OBS! Om du handlat på faktura ska denna betalas i ursprungligt skick. Detta för att vi använder oss av en extern tjänst (Klarna). Pengarna återbetalas senare till kontot du angivit.

Du får byta eller returnera alla varor inom 60 dagar från inköpstillfället om de är i nyskick och har sitt originalemballage kvar. Tyvärr kan vi inte återta specialbeställda varor eller elektronikreservdelar (så som CDI-box, relän, tändspolar och liknande).


Avbeställning/annullering
Du har rätt att annullera din order så länge inte paketet inte redan är på väg till dig. Om din order inkluderar en beställningsvara eller ej lagerförd vara kommer vi enligt lag att debitera dig för våra omkostnader. Vill du annullera din order gör du detta lättast via telefon eller email – mailadress, öppettider och telefonnummer listas överst i dokumentet.



Öppet köp
Öppet köp gäller i 14 dagar från det att beställningen är lagd, varan ska vara i nyskick och i obruten förpackning. Eventuella returfraktkostnader står du som kund för. Var noga med att bifoga dina uppgifter, tydligt (textade); ditt namn, ordernummer, adress och telefonnummer, med din retursändning. Bifoga även kvitto/följesedel och ett komplett kontonummer dit du vill ha pengarna återbetalda.



Bytesrätt
Du får lov att byta din vara i upptill 14 dagar efter beställningstillfället. Vid byte ska varan vara i nyskick och i obruten förpackning och du som kund står för alla fraktkostnader.
 

Frakt och leverans
Beställningar gjorda mot faktura eller via annan betalningsmetod där betalningen hunnit komma in och godkännas innan 13:00 vardagar, skickas vanligtvis samma dag (gäller lagerförda varor).


Fraktavgift
Fast fraktavgift på 99kr vid beställningar upp till 999kr. Fri frakt vid order på 1000kr eller mer.


Leveranssätt
Vi skickar våra paket som rekommenderat gods med Posten. Våra försändelser är givetvis transportförsäkrade. Skadade försändelser reklameras gärna direkt vid utlämningsstället, läs mer nedan.


Leveranstid
Lagerförda varor i vår fysiska butik levereras inom 1-2 arbetsdagar från det att betalningen mottagits och godkänts. Har vi inte produkterna hemma utan måste beställa hem från vårt externa lager i Holland levereras de inom 3-8 dagar, och om de finns på vårt externa lager i Japan (sällsynt) levereras de inom 1-4 veckor, eller så snart som möjligt. Vid längre leveranstider försöker vi alltid att meddela kunden innan vi gör vår lagerbeställning.



Felleverans eller saknat gods
Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte beställt kontaktar du vår butikspersonal så hjälper de dig att returnera varan.

Skulle det aldrig dyka upp ett paket vill vi att du hör av dig fortast möjligt till oss.


Transportskada
Är ditt paket synligt skadat rekommenderar vi dig att inte kvittera ut det. Upptäcks skadan efter utkvittering/öppning ska paketet reklameras direkt vid utlämningsstället eller till Posten.



Skrymmandetillägg
Skrymmandetillägg tillkommer om sådan är aktuell för varan, se produkttext i webbshop.


Ej uthämtat paket
Om du inte hämtar ut de varor du beställt inom 14 dagar returneras dessa till oss, och vi debiterar då kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen, f.n. 240:-. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor. Ett automatiskt returnerat paket ses inte som ett utnyttjande av ångerrätten!
 

Reklamation & returer
Vi följer konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns i eller på varan vid leverans. Använd din följesedel som kvitto. Vi ansvarar inte för följdskador vid montering av felaktiga eller fellevererade varor. Eventuell ersättning för felaktiga eller fellevererade varor är begränsad till varans inköpspris.
En reklamation gör du absolut enklast i vår butik i Helsingborg. Om du inte har möjlighet att besöka oss och eller hellre skickar in varan till oss ska denna vara skickas till RG Motor AB, Yamaha Center Helsingborg, Välavägen 29, 25464 Helsingborg. Vi ser helst att du alltid först rådgör med vår personal innan så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Returer belagda med lösen, löses ej.


Garantier och service
Normalt förfarande vid garantireklamation är reparation. Normal reparationstid är 2-4 veckor. Om inget fel konstateras av aktuell serviceverkstad, kan undersökningsavgift samt returfrakt komma att debiteras dig. Hittas fel på varan som är bortom reparationsmöjligheter skickas en ny vara till dig helt kostnadsfritt.


Tvist
Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.



Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll och vilka ej skäligen kunnat förutses, som påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida som gör att vi ej kan hålla nämna avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
 
 
Privacy Policy
Vi värnar om dig som kund och vill att du ska känna dig säker med att lämna ut dina personuppgifter vid beställning i vår webshop, över email eller via telefon till vår butik. Vi har därför tagit fram en policy för hur dina inlämnade uppgifter behandlas och används. Genom att lämna dina personuppgifter till oss samtycker du till att vi använder dessa i följande syften:

- För att bearbeta dina beställningar gjorda via vår onlineshop eller över telefon.
- För att via SMS eller email kunna avisera om leveransstatus på din order.
- För att via telefon eller email kunna kontakta dig i händelse att vi skulle behöva svara på dina eventuella frågor, informera dig om något som rör din order eller någon av våra tjänster, eller om vi stöter på problem eller frågor angående din order.
- För att kunna genomföra en kreditupplysning.
- För att kunna skicka ut marknadsföring och information så som t.ex. postutskick och nyhetsmail/brev.

Dina personuppgifter kommer i första hand att behandlas av vår butikspersonal på Yamaha Center Helsingborg, men kan även komma att behandlas av andra delar av vår koncern beroende på hur din order ser ut. Vi förmedlar/säljer/byter aldrig dina personuppgifter till tredje part för marknadsföringsändamål. Data som vidarebefodras till tredje part är data som behövs för våra speditörer i samband med leveranser samt med organisationer för kreditupplysnings- eller inkassoföretag för tillämpning av kreditprövning, identitetskontroll, övervakning av kreditvärdighet och övertagande av fordran. Du kan när som helst begära att få ut vilken information vi har lagrad på dig, eller göra ändringar i den (vid t.ex. adressändring eller liknande). Detta görs enklas genom ett mail till vår webshopsansvarig; webshop.hbg@yamahacenter.com, eller via telefon till vår fysiska butik i Helsingborg; 042-155555.